Hoppa till huvudinnehållet
Blogg Okategoriserad @fi

Hur fungerar det på Aurala?

Av 19.1.2022 9 mars 2022 Inga kommentarer

Jag kontaktade Aurala i februari förra året. Någon gav mig numret där det stod "Du är en invandrare - vilket problem du än har kommer de att hjälpa dig". Jag ringde dem utan att veta vad de skulle förvänta sig... kanske har de projekt för invandrare: språkkurser, lite cv-skrivning, kanske förberedelser för intervjuer... Jag behövde något annat och kunde inte tro att de skulle vara till någon hjälp. Men jag ringde dem ändå, och det var det bästa beslutet någonsin.

Jag hade ingen plan för att jobba i Finland. Humanistisk utbildning hjälper inte om du inte talar språket flytande. Och de kurser jag redan har gått i Finland hade inte något inflytande på möjligheten att få jobb inom mitt yrke.

Auralas hemsida visar fyra arbetsområden: vuxenutbildning (riksgymnasium), dagis (dagis), Seniorer (seniorit) och invandrare (invandrare). Part för invandrare erbjuder olika typer av stöd. Jag valde ett projekt som heter BASIC SKILLS. Det betyder "grundläggande färdigheter", men erbjuder mycket mer än grundläggande. Jag blev lyssnad, förstått och hjälpt på det sätt jag behövde, utan att "jag vet bättre vad som är bra för dig". Ingen förväntade sig att jag skulle gå (en annan) språkkurs, ingen tvingade mig med sina idéer om jobbet jag skulle ta. Jag nämnde precis min radioerfarenhet och att jag skulle vilja göra intervjuer... Efter några veckor inledde Radio Robin Hood ett samarbete med mig.

En av grupperna av personer jag intervjuade var Auralas arbetare och ledning. Det var något överraskande i intervjuerna. Två frågor besvarades mycket lika av alla personer som arbetade i Aurala:

– Varför jobbar du i Aurala?

– Vad är det viktigaste i ditt arbete?

Svaren på dessa frågor täckte varandra. Varje samtalspartner sa om föreningens värderingar och om vilken arbetsstil som är möjlig där. Arbetet i Aurala är fokuserat på kunden, inte på programmet. Målet är att tillgodose kundens behov så effektivt och så snabbt som möjligt (och mycket snabbare än officiella institutioner). Arbetare i Aurala letar alltid efter lösningar som är skräddarsydda för en viss kund och en speciell situation. De har inte normala finska språkkurser. De har individuellt stöd till personer som vill lära sig finska. De erbjuder inte hjälp inom vissa områden i livet. De bjuder in alla invandrare med olika problem och söker efter det svar. Flexibilitet, öppenhet, individuellt förhållningssätt är Auralas varumärke.

Värderingarna finns inom alla arbetsområden och viktiga för varje arbetare. Människan är i centrum, inte hennes beteende, inte hans papper... Alla är välkomna. Hans eller hennes berättelse är viktig bara om den hjälper till att lösa problemet, annars spelar det ingen roll var folk kommer ifrån, vilken kultur, vilken religion, vilka Vanor klienter har. Kunderna är viktiga och deras behov prioriteras. Auralas projekt omfattar hjälp till olika grupper av människor, även de med juridiska problem. Auralas arbetare dömer inte, de hjälper bara till. Varje människa är ett värde som människa.

Så många gånger har jag hört dessa ord: Alla är välkomna till Aurala... Jag var också välkommen... och jag fick precis ett jobb där.

"Var kommer du ifrån? – Var kommer du ifrån?” Intervjuer kommer att ske i Radio Robin Hood i december 2021 och i januari 2022. Här är länkar till intervjuer som jag gjort med Auralas arbetare och ledning:

Ewa Kukanow
Writer har precis börjat arbeta i Aurala med marknadsföring och projektplanering

Var kommer du ifrån? - Var kommer du ifrån? – Tiina