Jag lärde mig LÄSA när jag var 5 år. Så jag har praktiskt taget LÄST så länge jag kan minnas. LÄSA har alltid varit lätt och trevligt för mig, och LÄSA och LÄSA har tagits för givet. Jag tror att möjligheten att LÄSA är en självklarhet även för de flesta andra som vuxit upp i det finska skolsystemet. Att arbeta med människor som har flyttat till Finland från andra länder har hjälpt oss att inse att LITERACY inte alltid och överallt är lättillgänglig för alla. Även om jag alltid har ansett LÄSNING som viktig och värdefull, har möten och samtal med ANALITETERADE vuxna förändrat min egen LÄSNING från en självklar till en omåttligt värdefull superkraft.
Vi LÄSER mycket hemma. Både barn och vuxna LÄS med oss. Vi LÄSER allt från fackböcker till berättelser och serier till dikter. Vi LÄSER på många olika språk. Det finns barnböcker i bokhyllan på språk som ingen av oss riktigt kan, men det hindrar oss inte från att ta en bok och LÄSA. När något retar dig måste du LÄSA mer om det. När ingenting intresserar dig kan du alltid hämta en bok och LÄSA. LÄSNING ger oss möjlighet att lära känna människor, platser och tider som annars skulle vara utom räckhåll. Det ger dig möjlighet att fördjupa dig i historien och vara en fluga på taket, en del av någon annans historia. Det ger en inblick i någon annans tankar och känslor. När det är som bäst är det en resa till din egen berättelse genom någon annans berättelse.
LÄS du också! Klicka här för Lauras LÄSTIPS
Jag har själv växt upp omgiven av böcker och det har även mina barn. Förutom den egna bokhyllan har biblioteket alltid varit ett ypperligt tillfälle för äventyr. Nu fick den yngsta, som började sin skola i höstas, ett eget lånekort på försommaren. När han gick ut ur biblioteket med ett färskt kort i sitt hårda grepp hördes en hoppfull, men lite misstroende fråga: "Kan jag nu LÄSA allt i biblioteket?" Enligt min åsikt sammanfattade den frågan den mest väsentliga essensen av LÄSNING och LÄSNING: ivrig nyfikenhet kombinerad med kraften att använda LÄSENS superkraft. Lånekortet ligger högt på värdeskalan och dess plats i min egen plånbok finns också på första raden, eftersom det används ofta.
Den absoluta höjdpunkten på mitt eget långa sommarlov var att jag hann LÄSA. Och JAG LÄSER. Under sommarlovet LÄSTE jag bland annat Alan Bradleys Flavia de Luce-böcker och inspirerad av dem blev jag exalterad över att recensera grunderna i kemin. Jag tittade på instruktionsvideor som då och då gick tillbaka till det periodiska systemet och LÄSde det. Jag förstod att det till stor del handlar om hur man LÄSER den där tabellen med element. All information var lättillgänglig, men man var tvungen att kunna LÄSA den. Kemiska formler blev mer vardagliga när jag förstod hur jag skulle LÄSA dem. Jag insåg återigen att LÄSNING framför allt handlar om en viss typ av avkodning. Du måste veta om de saker som någonstans beslutat och kommit överens om och LÄSA tabeller, bokstäver och siffror på det sättet.
Detsamma gäller traditionell LÄSNING av ord. LÄSA är som magi. När du förstår knepen med att LÄSA kan du komma åt vad som helst. Att se ett litet barn – och lika mycket en vuxen – lära sig LÄSA är givande. När även långa bokstäversträngar kan sägas högt för att höra bekanta ord, lyser små ögon med stor insikt. Ibland är det lite lat eller så behöver du en vuxens hjälp för att se till att den lästes korrekt, men framstegen är fantastiska när du väl kommit igång.
På bussens stoppknapp hittade vi en dag något mer som vi vill lära oss att LÄSA tillsammans: punktskrift. När vi gick igenom idén med punktskrift såg jag insiktens glödlampa tändas igen. Samma stoppord kan därför skrivas på två olika sätt, och båda skrifterna har också sitt eget sätt att LÄSA dem. Så du kan lära dig att LÄSA många gånger om.
LÄSA är en färdighet som gör det möjligt att lära sig många andra färdigheter. LÄSA är en färdighet som främjar förståelse. LÄSA är en färdighet som förbättras genom att LÄSA. LÄSNING öppnar dörrar. LÄSA är en superkraft!
LÄSNING!
Författaren arbetar i Aurala som projektledare och finska språklärare