Hoppa till huvudinnehållet
Blogg

På Aurala dagis lär vi oss genom att spela och sjunga

Musikstund i Auralas daghem (foto Arto Arvilahti)

På Auralas dagis är sångerna fräscha och ukulelerna spelar nästan varje dag. För oss ses musik som ett roligt och mångsidigt sätt att lära sig olika färdigheter och få erfarenheter av framgång.

Musik är ett mycket universellt språk som gör det möjligt att öva på många slags färdigheter. Musikens rytm och melodi leder till bland annat att man tränar språket och är också kopplade till att lära sig läsa och skriva, samtidigt som sångernas ord kan berätta historier om olika kulturer eller naturunder. Handkoordination kan övas genom att spela en trumma med hela handen eller spela en triangel noggrant med en liten pinne. I takt med musiken kan du röra dig exakt efter rytmen eller improvisera rörelsen efter eget tycke. Musik kan inspirera eller koppla av och även hjälpa andra att fokusera på uppgiften.

Sociala färdigheter tränas också med hjälp av musik, som att vänta på sin tur, arbeta tillsammans och följa gemensamma regler. Det är också lätt att kombinera känslomässig färdighetsträning med musik genom att lyssna på musikens melodi, rytm och klang.

Så exakt hur går det till? Svar: genom lek och glädje. Barnen är inte medvetna om att de här försöker lära sig att turas om eller läsa, men tanken är att lärandet sker obemärkt genom lek. Jag tycker personligen om att sjunga sånger som passar ett visst tema – till exempel nu på vinterhalvåret har snögubbar pratat i en grupp små, så sångerna har också fokuserats på det. Rörelse ingår ofta i min egen undervisning, eftersom saker ofta lär sig först genom kroppen. Vi har övat på bland annat olika sätt att röra sig på, vilket är väldigt lyckat i snögubbemarschens rytm, där snögubbarna först marscherar, sedan hoppar och gungar och slutligen stannar på plats genom att krypa.

På vår förskola har ukulelecoachning redan pågått för fjärde året. Ukulelen har varit ett favoritinstrument för barn, eftersom du snabbt kan spela riktiga sånger med den. Tanken med musikinstrumentträning är att, förutom spelglädjen, erbjuda barn möjligheten att prova på att lära sig ett instrument under förskoledagen, då det inte längre är nödvändigt att gå på musiklektioner på kvällen. Tanken är också att öva musikaliska färdigheter på en nivå som passar en eskarian. 6-åringens motorik har redan utvecklats tillräckligt för att de kan spela och de kan också koncentrera sig på att lära sig instrumentet.

Det är bara fantasin som sätter gränser med musik och det krävs lite mod från en vuxen att prova olika sätt att använda musik i undervisningen. Jag uppmuntrar alltid anställda att använda all slags musik, även om det verkar besvärligt. Ofta inbillar sig vuxna att de inte kan sjunga eller leka när de inte kan, men barn är en nådig publik och blir oftast bara glada när någon sjunger och spelar med.

Naturligtvis räcker inte musik ensam för att barn ska växa och lära sig, men det är ett bra sätt att göra det. Musik väcker glädje och upplevelser på många olika sätt, därför fungerar den för att stödja utbildningen i alla åldrar.

Mervi Levo (på bilden. Fotograf: Arto Arvilahti)
Författaren är föreståndare för daghemmet Aurala