Auralan päiväkodissa laulut raikaavat ja ukulelet soivat lähes päivittäin. Meillä musiikki on nähty hauskana ja monipuolisena tapana oppia erilaisia taitoja ja saada onnistumisen kokemuksia.
Musiikki on hyvin universaali kieli, joka mahdollistaa monenlaisten taitojen harjoittelemisen. Musiikin rytmi ja melodia johdattelevat muun muassa kielen harjoitteluun ja ovat yhteydessä myös luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen, kun taas laulujen sanat voivat kertoa tarinoita erilaisista kulttuureista tai luonnonihmeistä. Käden koordinaatiota voidaan harjoitella soittamalla koko kädellä rumpua tai pienellä tikulla tarkasti triangelia. Musiikin tahdissa voidaan liikkua tarkasti rytmin mukaan tai improvisoida liikettä oman mielen mukaan. Musiikki voi innostaa tai rentouttaa ja auttaa toisia myös keskittymään meneillä olevaan tehtävään.
Musiikin avulla harjoitellaan myös sosiaalisia taitoja, kuten oman vuoron odottamista, yhdessä tekemistä ja yhteisten sääntöjen noudattamista. Myös tunnetaitojen harjoittelu on helppo yhdistää musiikkiin kuuntelemalla musiikin melodiaa, rytmiä ja soitinväriä.
Miten se sitten tarkkaan ottaen tapahtuu? Vastaus: leikin ja ilon kautta. Eivät lapset ole tietoisia siitä, että tässä nyt yritetään opetella vuorottelemaan tai lukemaan, vaan ajatus on se, että oppiminen tapahtuu huomaamatta leikin kautta. Itse tykkään laulaa johonkin teemaan sopivia lauluja – esimerkiksi nyt talvikaudella lumiukot ovat puhututtaneet pienten ryhmässä, joten laulutkin ovat olleet siihen painottuvia. Liike on usein omassa opetuksessani mukana, sillä usein asiat opitaan ensin kehon kautta. Olemme harjoitelleet muun muassa erilaisia tapoja liikkua, joka onnistuu hyvin lumiukkomarssin tahdissa, jossa lumiukot ensin marssivat, sitten hyppivät sekä keinuvat ja lopulta hiipimisen kautta pysähtyvät paikoilleen.
Esikoulussa meillä toimii jo neljättä vuotta ukulelen soitinvalmennus. Ukulele on ollut lapsille mieluinen soitin, sillä sen kanssa pääsee nopeasti soittamaan ihan oikeita lauluja. Soitinvalmennuksen idea on soittamisen ilon lisäksi tarjota lapsille mahdollisuus kokeilla soitinopiskelua esikoulupäivän aikana, jolloin ei enää illalla tarvitse välttämättä lähteä soittotunnille. Ajatuksena on myös harjoitella musiikillisia taitoja eskarilaiselle sopivalla tasolla. 6-vuotiaan motorikka on jo kehittynyt sen verran, että soittaminen onnistuu ja he jaksavat myös keskittyä soittimen opetteluun.
Vain mielikuvitus on rajana musiikin kanssa ja se vaatii vähän rohkeutta aikuiselta lähteä kokeilemaan erilaisia tapoja hyödyntää musiikkia kasvatuksessa. Kannustan aina työntekijöitä kaikenlaiseen musiikin käyttöön, vaikka se tuntuisi hankalalta. Usein aikuiset kuvittelevat, etteivät he voi laulaa tai soittaa, kun eivät osaa, mutta lapset ovat armollinen yleisö ja useimmiten vain innoissaan, kun joku laulaa ja leikkii mukana.
Yksin musiikki ei tietenkään riitä lasten kasvun ja oppimisen toteutumiseen, mutta se on yksi hyvä keino siihen. Musiikki herättää iloa ja elämyksiä monella eri tavalla, minkä vuoksi se toimii kaiken ikäisten kasvatuksen tukena.
Mervi Levo (valokuvassa. Valokuvaaja: Arto Arvilahti)
Kirjoittaja on Auralan päiväkodin johtaja